Språkplan i förskolan
Enligt Läroplanen för förskolan (Lpfö 18) ska förskolorna arbeta med modersmålsstöd, vilket till stor del handlar om bemötande, värderingar och attityder. Konkret innebär stödet att visa intresse för barnens modersmål, att uppmuntra till att modersmålet talas i hemmet samt att vara nyfiken och positivt inställd till flerspråkighet.
På Eudora Internationella Förskola anser vi att språket utvecklas bäst om det används i meningsfulla sammanhang, till exempel i förskolans dagliga aktiviteter tillsammans med andra barn och vuxna. Ett komplement till modersmålsstödet på förskolan är flerspråkig personal.
Barn som får utveckla sitt modersmål ges dessutom bättre möjligheter att lära sig svenska och utvecklar lättare kunskaper även inom andra områden. Modersmålet är också viktigt för att barnet ska kunna göra jämförelser mellan språken och för att stärka den kulturella identiteten. Därför är det viktigt att modersmålsstödet i förskolan är en integrerad del av verksamheten och att förskolans pedagoger uppmuntrar, stödjer och skapar möjlighet för flerspråkighet.
På Eudora Internationella Förskola utgår vi från förskolans Språkplan och planera, följa upp, utvärdera och dokumentera egna insatser och arbetssätt.
Se Skolverket: Flerspråkighet som resurs i förskola och skola
Ladda ner: Eudora Internationella Förskolan Språkplan
Mvh
Rektorn, Eudora Internationella Förskola